Sunday, October 30, 2011

Dialog Syaikh Muhammad Mar'i al-Amin al-Antaki Bekas Qadi Besar Mazhab Syafi'i Halab, Syria dengan Ulama Sunni


 (dikutip dari buku Mengapa Aku Memilih Mazhab Ahlul Bait)
BAB VIII
DIALOG DENGAN ULAMA BESAR
Selepas perisytiharanku menjadi Syiah, seorang daripada ulama besar mazhab Syafi'i dari Halab datang menemuiku, dan bertanya kepadaku dengan lembut:"Kenapa anda berpegang kepada mazhab Syiah dan meninggalkan mazhab anda? Apakah sebab yang mendorong anda berpegang kepadanya? Dan apakah dalil anda bahawa 'Ali lebih berhak menjadi khalifah daripada Abu Bakar?" Aku berdialog dengannya berkali-kali dan akhirnya dia berpuashati.1

Di antara dialognya dia bertanya kepadaku tentang siapakah yang lebih berhak menjadi khalifah. Adakah Abu Bakar lebih berhak dari 'Ali atau 'Ali lebih berhak? Maka aku menjawab:"Ini adalah perkara yang jelas sekali bahawa orang yang lebih berhak menjadi khalifah ialah Amirul Mukminin 'Ali AS sebalik sahaja wafatnya Rasulullah SAWAW, kemudian selepas beliau ialah Hasan Mujtaba' AS, kemudian Syahid Karbala' AS, kemudian Ali bin Husain Zain al-Abidin AS, kemudian Muhammad bin Ali al-Baqir AS, kemudian Jaafar bin Muhammad al-Sadiq AS, kemudian Musa bin Jaafar Kazim AS, kemudian Ali bin Musa al-Redha AS, kemudian Muhammad bin Ali Jawad AS, kemudian Ali bin Muhammad al-Hadi AS, kemudian Hasan 'Askari AS, kemudian al-Hujjah bin Hasan (Imam al-Mahdi al-Muntazar AS). Dalil Syiah di dalam perkara ini ialah al-Quran dan Sunnah yang sabit daripada Rasulullah dari dua sumber; Sunnah dan Syiah. Sumber-sumber Syiah penuh dengan hujah-hujah dan bukti-bukti yang kuat. Syiah memperkuatkan dakwaan mereka dengan sumber-sumber rujukan kalian. Tetapi kalian enggan membuat rujukan kepada sumber-sumber Syiah dan mengkajinya. Dan inilah sebahagian daripada fanatik buta.

Adapun dalil daripada al-Quran ialah firman-Nya yang bermaksud:
"Sesungguhnya wali kamu ialah Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman yang mendirikan solat dan memberi zakat dalam keadaan rukuk." (Surah al-Mai'dah (5): 55).

Sesungguhnya ayat ini telah diturunkan kepada 'Ali tanpa syak lagi dengan ijmak Syiah dan kebanyakan ulama Sunnah di dalam kitab-kitab Tafsir seperti al-Tabari, al-Razi, Ibn Kathir dan lain-lain. Mereka berkata bahawa ayat ini diturunkan kepada 'Ali bin Abu Talib AS.

Di antara apa yang tidak dapat disembunyikan lagi kepada orang yang waras fikirannya bahawa apabila Allah SWT mengutuskan rasul-Rasul-Nya kepada ummat manusia, Dia tidak akan menghentikan urusan mereka semata-mata kerana inginkan keredhaan manusia. Begitu juga wasiat adalah daripada Allah SWT dan bukan melalui Syura, dan bukan melalui Ahl al-Hilli wal-Aqdi dan bukan pula melalui pilihanraya. Kerana wasiat adalah satu rukun daripada rukun-rukun agama. Allah SWT tidak akan meninggalkan satu rukun daripada rukun-rukun agama kepada ummat, kerana ia akan dikuasai oleh hawa nafsu mereka kerana setiap orang akan cenderung kepada puaknya.
Justeru itu orang yang menjalankan urusan Allah al-Qaim bi amrillah selepas kewafatan Nabi SAWAW ialah orang yang dinaskan ke atasnya. Beliau tidak kurang dan tidak lebih daripada para rasul, maksum daripada kesalahan.2 Oleh itu ayat al-Wilayah adalah nas yang terang tentang wilayah 'Ali AS.

Syiah dan kebanyakan ahli Tafsir Sunnah telah bersepakat bahawa orang yang telah memberi zakat dalam keadaan rukuk ialah 'Ali tanpa khilaf. Justeru itu khilafahnya adalah sabit selepas Rasulullah SAWAW dengan ayat ini.

Dia membentangkan kepadaku satu hujah untuk menyokong khalifah Abu Bakar. Dia berkata:"Abu Bakar lebih berhak menjadi khalifah kerana dia telah membelanjakan harta yang banyak yang dikemukakan kepada Rasulullah SAWAW. Dan dia telah mengahwinkan anak perempuannya dengan Rasulullah SAWAW. Dia telah menjadi imam salat jama'ah di masa Nabi SAWAW sedang gering." Aku menjawab:"Adapun perbelanjaan harta-hartanya adalah satu dakwaan yang memerlukan dalil bagi membuktikan kebenarannya.

Dan kami tidak memperakui perbelanjaan tersebut. Di manakah dia mendapatkan wang yang begitu banyak? Siapakah yang menyuruhnya untuk melakukan perbelanjaan tersebut? Adakah perbelanjaan tadi di Makkah atau di Madinah?

Sekiranya anda menjawab di Makkah, maka Nabi SAWAW tidak memperlengkapkan angkatan tentera, tidak membina Masjid lebih-lebih lagi orang yang memeluk Islam pula berhijrah ke Habsyah. Nabi SAWAW dan semua Bani Hasyim tidak menerima Sedekah. Apatah lagi Nabi SAWAW adalah seorang yang kaya dengan harta Khadijah sebagaimana mereka dakwakan.

Sekiranya anda berkata 'perbelanjaan' itu di Madinah. Maka Abu Bakar berhijrah tidak memiliki harta selain daripada enam ratus dirham dan sebahagiannya dia tinggalkan untuk keluarganya dan membawa bakinya bersamanya. Dia pula tinggal bersama orang Ansar. Malah setiap 'orang' menjadi beban kepada orang Ansar. Selain daripada itu Abu Bakar bukanlah seorang peniaga yang besar. Dia hanya menjual barang-barang yang dipikulnya di hari-hari perhimpunan. Kadang-kadang menjadi pengajar kepada kanak-kanak dan kadang-kadang menjadi tukang kayu membaiki pintu dan seumpamanya.

Adapun mengahwinkan anak perempuannya dengan Rasulullah SAWAW, (ini) tidaklah menyebabkan dia berhak menjadi khalifah. Mengenai menjadi imam salat jama'ah, jika ia betul tidaklah juga menyebabkan dia menjadi khalifah. Kerana salat jama'ah bukan khilafah (jawatan khalifah). Kerana-sahabat-sahabat yang lain telah menjadi imam di masa musafir dan hadar (tidak musafir). Jikalaulah ini boleh menyokong hujah anda nescaya semua sahabat yang telah menjadi imam salat berhak menjadi khalifah, dan mereka menuntutnya di Saqifah untuk mereka. Tetapi hujah tersebut tidak berlaku, malah ia berlaku di dalam pemerintahan Muawiyah yang kejam terutamanya manakala Hadis dipalsukan dengan banyak. Kemudian Hadis salat jama'ah datangnya daripada anak perempuannya 'Aisyah RH sahaja.

Dan janganlah kita lupa bahawa Nabi SAWAW apabila mendengar takbir salat, beliau bertanya:"Siapakah yang sedang mengimamkan salat itu?" Mereka menjawab:"Abu Bakar." Beliau berkata:"Bawalah aku." Lalu beliau dipapah oleh 'Ali dan Fadal sehingga beliau memasuki masjid. Lalu beliau memecat Abu Bakar dan beliau sendiri mengimamkan salat. Dan beliau tidak meninggalkan Abu Bakar meneruskan salatnya. Oleh itu jikalaulah salat Abu Bakar dengan izin Nabi SAWAW atau dengan keredaan beliau, maka kenapa beliau keluar sedangkan beliau sedang gering lalu mengimamkan salat.

Adalah menghairankan sekali saudara-saudara kami Ahlu Sunnah berhujah dengan perkara-perkara yang tidak boleh menjadi dalil dan mereka lupa dalil-dalil banyak yang menyokong 'Ali AS. Seperti Hadis hari indhar di mana Rasulullah SAWAW mengumpulkan kaum keluarganya yang terdekat dengan perintah Tuhan 'dan berilah peringatan kepada keluargamu yang terdekat'. Bilangan mereka lebih kurang empat puluh orang. Beliau menyediakan makanan untuk mereka di mana makanan itu hanya mencukupi seorang sahaja daripada mereka, tetapi hadirin memakannya sehingga mereka kenyang. Selepas mereka selesai makan, Nabi SAWAW bersabda:"Wahai Bani Hashim! Siapakah di antara kalian yang akan membantuku di dalam urusanku ini?" Tidak seorangpun menjawab. Maka 'Ali AS menjawab:"Aku wahai Rasulullah akan membantu anda." Beliau bersabda sebanyak tiga kali. Dan setiap kali 'Ali menjawab:"Akulah wahai Rasulullah." Lalu beliau memeluknya sambil berkata:'Andalah wasiku, khalifahku selepasku. Maka kalian dengarlah kepadanya dan patuhilah.'

Hadis al-Ghadir yang masyhur, Hadis Thaqalain, Hadis Manzilah, Hadis al-Safinah, Hadis bab Hittah, Hadis Madinah al-'Ilm, Hadis al-Mu'akhat (persaudaraan), Hadis Tabligh (Surah al-Bara'ah), Hadis penutupan semua pintu selain daripada pintu 'Ali, Hadis mencabut pintu Khaibar, Hadis pembunuhan 'Amru bin 'Abd Wuddin, Hadis perkahwinannya dengan Fatimah al-Zahra' AS dan lain-lain.

Adakah semua riwayat-riwayat yang disepakati oleh Sunnah dan Syiah masih lagi tidak mensabitkan 'Ali sebagai khalifah? Dan riwayat-riwayat yang tidak disepakati dan dipalsukan itu yang mensabitkan jawatan khalifah kepada Abu Bakar? Inilah perkara yang aneh dan menghairankan.

Kemudian dia berkata kepadaku:"Anda tida mengiktiraf Khalifah Abu Bakar?"

Aku menjawab:"Bukan begitu, ia tidak dipertikaikan lagi. Tetapi apa yang masih dipertikaikan ialah tentang siapakah yang lebih berhak dan lebih aula. Adakah Abu Bakar lebih berhak atau Amirul Mukminin? Maka di sinilah berlakulah perselisihan. Kami melihatnya sebagai satu bala dan perpecahan ummat bermula di Saqifah kepada dua golongan malah kepada empat golongan. Orang-orang Ansar terbahagi kepada dua golongan. Satu golongan menghendaki 'Ali (iaitu selepas hancurnya Basrah) dan yang kedua menyokong Abu Bakar. Demikian halnya orang Muhajirin. Sebahagian daripada mereka menyokong Abu Bakar dan sebahagian lain menyokong 'Ali kemudian sampai kepada 73 golongan, dan setiap golongan menyokong golongannya sahaja.

Lantaran itu ummat Islamiyyah sentiasa di dalam perselisihan dan pertengkaran yang kuat. Sebahagian mengkafirkan sebahagian yang lain. Ummat sentiasa bermandi di lautan darah semenjak hari itu sehingga hari ini dan berterusan sehingga datangnya hari kemenangan dan inilah yang kami usahakan. Syiah menghukumkan sesuatu berdasarkan dalil-dalil al-Quran, Sunnah dan Sejarah. Mereka berhujah dengan buku-buku Ahlu Sunnah di samping buku-buku mereka tentang Khalifah 'Ali dan anak-anak cucunya sebelas imam yang dipegangi oleh Syiah.

Demikianlah aku telah membentangkan beberapa dalil yang lain kepada syaikh itu. Maka dia mendengarnya dan berpuas hati. Kemudian dia keluar daripada rumahku di dalam keadaan syak kepada mazhabnya dan dia ucapkan terima kasih kepadaku di atas dalil-dalil yang aku telah kemukakan kepadanya. Dia meminta daripadaku beberapa buah buku Syiah, maka aku memberikan kepadanya buku-buku karangan Sayyid Abdul Husain Syarafuddin.

Aku fikir tidak keterlaluan jika aku meminta saudara-saudaraku Ahlu Sunnah supaya mengkaji buku-buku karangan Syiah seperti buku al-Ghadir oleh al-'Allamah al-Amini, Ihqaq al-Haq, dan al-Sawarim al-Muhriqah oleh al-Syahid al-Sa'id al-Imam Qadi Nurullah RH, 'Aqabat al-Anwar oleh Imam Sayyid Hamid Husain al-Hindi, Ghayah al-Maram oleh Imam al-Bahrani, al-Saqifah oleh al-Muzaffar, Dalil al-Sidq oleh al-Muzaffar, Asl al-Syiah wa Usuluhu oleh Kasyif al-Ghita' dan lain-lain. Kerana itu sudah cukup bagi orang yang mempunyai hati yang bersih dan ikhlas daripada fanatik mazhab. Wa billahi al-Tawfiq.

SEORANG SUNNAH DAN SYIAH BERDIALOG DI SISIKU
Pada suatu hari dua orang lelaki datang menziarahiku di Halab, seorang Syiah dan seorang lagi Sunnah. Perbincangan telah berlaku di antara mereka berdua tentang keutamaan 'Ali menjadi khalifah. Lelaki Syiah berkata kepadaku:"Sahabatku ini daripada Ahlu Sunnah dia berkata:"Tidak ada nas untuk 'Ali AS sebagai khalifah selepas Rasulullah SAWAW secara langsung". Lelaki Sunnah tadi bertanya kepadaku:"Adakah di sana nas yang jelas?" Maka aku menjawab:"Ya, malah banyak nas yang jelas di dalam buku-buku dan rujukan anda." Maka akupun membuka Tarikh al-Tabari, Tarikh Ibn al-Athir, dan Tafsir-tafsir yang lain mengenai ayat wa andhir asyiratakaal-Aqrabin (Berilah peringatan kepada kerabat anda yang terdekat) dan Hadis yang panjang telah diriwayatkan oleh Ibn al-Athir dengan penambahan kepada beberapa lafaz yang diriwayatkan oleh al-Tabari sehingga aku mengakhiri kepada sabda beliau SAWAW:"Siapakah di kalangan anda yang akan membantuku di dalam urusan ini, dia akan menjadi akhi (saudaraku) dan khalifahku selepasku." Maka 'Ali AS menjawabnya manakala tidak ada seorangpun yang menjawabnya. Maka Rasulullah SAWAW bersabda:"Hadha akhi wa waziri wa wasiyyi wa khalifati min ba'di fasma'u lahu wa iti'u (inilah saudaraku, wazirku, wasiku dan khalifahku selepasku. Maka dengarlah beliau dan taatilah kepadanya).
Kemudian aku berkata kepadanya:"Adakah anda menghendaki nas yang lebih terang daripada ini?" Dia menjawab:"Jikalau begitu apakah mereka telah melakukannya (sana‘u)". Maka aku memahami daripada kata-katanya ma sana‘u menunjukkan mesyuarat mereka di Saqifah, dan pertengkaran mereka tentang siapakah yang menggantikan Rasulullah SAWAW adakah orang Muhajirin atau orang Ansar? Aku berkata: "Itu adalah apa yang telah berlaku." Maka dia menjawab: "Aneh sekali telah berlakunya perkara tersebut, tetapi aku tidak mahu menyebutkannya." Kemudian dia dapat memahami hakikat tersebut sejurus kemudian dia pergi dan mengucap terima kasih kepadaku. Kemudian aku menerima berita mengenainya daripada orang yang boleh dipercayai bahawa dia terus aktif di dalam dakwah mazhab al-Haq dan ramai telah menerima mazhab Ahlul Bayt melaluinya.


DIALOGKU DENGAN SEKUMPULAN AHLU SUNNAH
Pada malam kelima bulan Ramadan al-Mubarak tahun 1371 Hijrah (1951M) manakala aku sibuk menulis bukuku al-Syiah wa-hujjatu-hum fi al-Tasysyayu‘ di perpustakaanku, tiba-tiba datang kepadaku satu kumpulan seramai lebih kurang lima belas orang terdiri daripada ulama dan bukan ulama. Maka aku mengalu-alukan kedatangan mereka dengan penuh kegembiraan. Selepas duduk seketika, mereka mendesakku untuk perbincangan akademik; mereka mahu keterangan dariku tentang mazhab Syiah dan iktiqad mereka mengenai khilafah dan apa yang berlaku di sekitarnya. Aku segera menjawabnya dan mereka berdiam diri sambil mencari dalil-dalil yang terang dan hujah-hujah pemutus yang terdapat di dalam buku-buku Syiah dan Sunnah sehingga berlarutan kepada dua pertiga malam.

Selepas perbincangan selesai, ada di kalangan mereka yang berterima kasih dan ada yang ingkar. Pada keseluruhannya aku berkata kepada mereka:"Tidak syak lagi sesungguhnya Nabi SAWAW telah mengetahui ummatnya yang baru dengan zaman Islam, dan cinta mereka kepada jawatan khalifah. Beliau juga mengetahui kebanyakan sahabatnya akan berpaling ke belakang dan mereka tidak akan selamat kecuali sebilangan unta Hamalu al-Na'am yang tersesat daripada pengembalanya, sebagaimana telah dicatat oleh al-Bukhari dan Muslim di dalam Sahih mereka berdua.

Nabi SAWAW mengetahui dengan yakin sesungguhnya sahabat-sahabatnya telah menyembunyikan kejahatan al-Syirr terhadap pewarisnya, khalifahnya selepasnya, 'Ali AS dan selepas kewafatannya mereka segera melakukan bid'ah. Justeru itu beliau telah meletakkan penyelesaian kepada jawatan khalifah dan menegah orang lain mendakwa dirinya khalifah.

Begitu juga tentang sahabat Nabi SAWAW telah mengenali mereka yang baik dan yang jahat kerana beliau bersabda kepada mereka:"Kalian akan mengikuti sunnah orang yang sebelum daripada kalian sejengkal demi sejengkal, hasta demi hasta (satu persatu). Jika mereka masuk ke lubang biawak sekalipun, kalian akan memasukinya".3

Syaikh kami Syaikh Ahmad Afandi al-Tawil al-Antaqi selepas menerangkan Hadis tersebut kepada kami di masa kuliahnya dan juga di atas mimbar masjid berkata:"Jika seorang daripada mereka menjimakkan isterinya di pasar nescaya kalian akan melakukannya."

Dan Nabi SAWAW juga bersabda:"Siapa yang tidak mengetahui imam zamannya, dia akan mati sebagai seorang jahiliyyah (iaitu menjadi kafir)." Justeru itu beliau telah meletakkan penyelesaian bagi jawatan khalifah dan memberhentikan mereka di sempadannya.

Selama kami beriktiqad bahawa beliau seorang Nabi yang diutuskan daripada Allah SWT beliau mengetahui bahawa beliau adalah Nabi terakhir yang berterusan risalahnya sehingga akhir dunia. Justeru itu tidak harus baginya meninggalkan ummatnya di dalam keadaan huru-hara. Lebih-lebih lagi beliau telah mengetahui bahawa ummatnya akan berpecah kepada 73 golongan sebagaimana yang disebutkan di dalam Hadis ini. Lantaran itu dakwaan yang mengatakan urusan khalifah diserahkan kepada ummat ini adalah dakwaan yang batil di antaranya:

1. Ahlul Hilli wal 'Aqdi, pemilihan atau ahli syura tidak dapat menyempurnakan apa yang telah diwakilkan kepada mereka sepanjang masa, malah ia membuatkan ummat di dalam keadaan huru-hara yang menjatuhkan mereka ke dalam jurang yang jauh yang tidak ada batasan dan penetapan. Justeru itu ummat masih berada di lautan darah semenjak hari Saqifah sehingga ke hari kita ini dan berakhirnya kehidupan manusia di Hari Akhirat.

2. Suatu perkara yang tidak dapat disembunyikan bahawa manusia berselisih tentang akidah-akidah mereka dan berlainan pendapat-pendapat mereka. Dan kita lihat dua orang tidak boleh bersatu di dalam satu pendapat. Malah seseorang itu sendiri tidak boleh berterusan dengan satu pendapat. Malah fikirannya berubah setiap saat. Oleh itu bagaimana urusan khalifah diwakilkan kepada Ahlul Hilli wal 'Aqdi. Ini tidak boleh diterima oleh akal dan naluri insan.

3. Adalah mustahil mendapat persetujuan dengan mewakilkan urusan khalifah kepada Ahlul Hilli wal 'Aqdi kerana penentangan yang kuat di kalangan rakyat, pembunuhan, rampasan dan lain-lain pasti berlaku iaitu satu hakikat yang sering berlaku di setiap masa dan tempat. Dan ketua negara tidak dapat melaksanakan sendiri peraturan kehidupan manusia melainkan dengan menggunakan kekuatan tentera. Ini adalah kekuatan sementara yang akan hilang dan apabila ia hilang, setiap orang kembali kepada kerja-kerja lampau yang merosakkan orang ramai.

Justeru itu kami berkali-kali menyatakan bahawa Allah tidak meninggalkan sesuatupun daripada urusan agama kepada ummat di mana hawa nafsu akan menguasai mereka. Oleh itu ia mestilah diwakilkan kepada orang yang mempunyai keilmuan yang tinggi di sisi Rasulullah SAWAW. Keberanian, kebijaksanaan, kekeramatan, kezuhudan, ketakwaaan, keperwiraan dan yang paling penting ialah al-'Ismah (kemaksuman). Sehingga menjadikan wasi seorang yang layak untuk menduduki tempat Rasulullah SAWAW bagi melaksanakan kehalusan hukum Allah SWT. Pilihan seperti ini tidak dapat dilakukan selain daripada Allah SWT kerana Dia mengetahui segala rahsia yang tersembunyi. Dan Rasul SAWAW pula telah menerangkannya dengan jelas pada setiap munasabah: "Sesungguhnya wasi dan khalifah selepas beliau ialah 'Ali bin Abu Talib.' Sebagaimana di sana terdapat dalil-dalil yang banyak yang boleh menunjukkan anda kepada hujah yang anda pertahankan. Ia terdapat di dalam dua sumber; Sunnah dan Syiah. Kemudian mereka berkata:"Apa yang aku sampaikan kepada mereka adalah baik." Mereka meminta daripadaku sebahagian daripada buku-buku karangan Syiah. Maka aku berikan kepada mereka sebahagian daripada buku-buku yang ada di sisiku. Maka merekapun berdiri dan memohon diri dariku untuk pergi.

Beberapa hari selepas itu sampai berita kepadaku bahawa sebahagian daripada mereka telah berpegang keapda mazhab Ahlul Bayt AS. Maka aku memuji Allah di atas nikmatNya.

DIALOG DENGAN SEORANG SYAIKH AL-AZHAR
Pada hari ketujuh bulan Zulkaedah tahun 1371H (1951M) sebelum masuk waktu zuhur, seorang pemuka Halab bernama Ustaz Sya'ban Abu Rasul memberitahuku bahawa seorang Syaikh al-Azhar pengarang yang masyhur ingin menziarahiku. Bilakah dia boleh datang menziarahi anda? Maka aku menjawab:"Selamat datang, pada hari ini dia mesti dihormati." Maka dia menziarahiku selepas waktu 'Asar. Setelah menyambutnya dalam satu majlis, dia bertanyaku: "Maksudku datang kemari ialah untuk meminta penjelasan tentang sebab yang mendorongkan anda berpegang kepada mazhab Syiah dan meninggalkan mazhab Sunni Syafi'i?" Maka aku menjawabnya dengan sopan:"Sebab-sebab yang mendorongku adalah banyak di antaranya: Aku melihat perselisihan mazhab empat sesama mereka." Akupun menyebutkan sebab-sebab yang mendorongku berpegang kepada Syiah.

Kemudian aku berkata:"Yang paling utama sekali ialah urusan khalifah yang menjadi sebab yang besar berlakunya khilaf di kalangan Muslimin. Kerana tidak terfikir oleh akal bahawa Rasul SAWAW meninggalkan umatnya tanpa wasi (pengganti) ke atas mereka bagi melaksanakan urusan syariah yang datang daripada Allah SWT. Kerana setiap Nabi ada wasi atau ausiya' yang maksum yang melaksanakan syariatnya. Sesungguhnya telah tetap padaku bahawa kebenaran adalah bersama Syiah kerana iktikad mereka bahawa sesungguhnya Nabi SAWAW telah berwasiat kepada 'Ali AS sebelum wafatnya. Malah dari permulaan dakwah dan selepasnya anak-anak lelakinya sebelas imam AS. Dan sesungguhnya Syiah mengambil hukum-hukum agama mereka daripada mereka. Mereka itulah imam-imam yang maksum di dalam iktikad mereka dengan dalil-dalil yang tertentu bagi mereka.

Oleh sebab itulah aku berpegang kepada mazhab yang mulia ini. Kemudian aku tidak pernah berjumpa mana-mana dalil yang mewajibkan aku berpegang kepada salah satu daripada empat mazhab. Malah tidak ada pilihan lain lagi kerana aku dapati dalil-dalil yang banyak yang mewajibkan aku berpegang kepada mazhab Ahlul Bayt AS. Dan dalil-dalil tersebut akan membawa muslim kepada jalan yang lurus.

Kemudian aku membentangkan kepadanya dalil-dalil Qat'i yang mewajibkan berpegang kepada mazhab Ahlul Bayt AS. Semuanya menanti-menanti sehingga aku berkata:"Wahai Fadilah Syaikh! Anda daripada ulama yang disegani, adakah anda dapati di dalam kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya satu dalil sahaja yang menunjukkan anda supaya berpegang kepada salah satu mazhab yang empat." Lantas beliau menjawab:"Sekali-kali tidak."

Kemudian aku berkata kepadanya:"Tidakkah anda mengetahui bahawa mazhab empat setiap satu daripada mereka menyalahi yang lain di dalam kebanyakan masalah. Dan mereka pula tidak boleh mengemukakan dalil dan hujah yang kuat bahawa ia sahaja yang benar bukan orang lain. Sebaliknya apa yang disebutkan oleh orang yang berpegang kepada salah satu daripada mazhab empat ialah dalil-dalil yang tidak kuat, tidak disokong oleh al-Quran dan Sunnah. Mereka adalah seperti pokok yang buruk Khabithah yang bertunjang di atas bumi tanpa kekuatan.

Umpamanya jika anda bertanya seorang yang bermazhab Hanafi kenapakah anda memilih mazhab Hanafi dan bukan mazhab lain? Kenapakah anda memilih Abu Hanifah sebagai imam untuk diri anda selepas seribu tahun kematiannya? Dan kenapa anda memilih Maliki atau Syafi'i atau Ahmad bin Hanbal berserta kelebihan-kelebihan mereka, maka dia tidak akan memberi jawapan yang memuaskan anda.

Rahsia ialah setiap orang daripada mereka bukanlah Nabi atau wasi Nabi dan tidak diwahyukan kepada mereka. Mereka pula tidak diilhamkan malah mereka sepertilah orang lain yang ada kaitan dengan ilmu. Dan orang seumpama mereka begitu ramai sekali.

Kemudian mereka pula bukanlah daripada sahabat Nabi SAWAW. Malah kebanyakan mereka atau semua mereka tidak pernah berjumpa dengan Nabi SAWAW dan sahabat-sahabatnya. Oleh itu berpegang kepada salah seorang daripada mereka dan menjadikan mazhab untuk dirinya serta iltizam dengan pendapat-pendapatnya yang mungkin salah atau betul tidak akan diakui oleh akal, al-Quran dan Sunnah malah ia tidak boleh dijadikan hujah di hadapan Allah di Hari Kiamat. Tetapi bagi Allah hujah yang kuat ke atasnya sehingga jikalau Allah bertanya kepadanya di Hari Kiamat:"Apakah dalil anda berpegang kepada mazhab ini?" Nescaya tidak ada jawapan baginya selain daripada firman-Nya di dalam Surah al-Zukhruf (43): 22:

"Sesungguhnya kami mendapati bapa-bapa kami menganut suatu agama sesungguhnya kami orang-orang yang mendapat pentunjuk dengan (mengikuti) jejak mereka."

Atau dia akan menjawab: sebagaimana firman-Nya di dalam Surah al-Ahzab (33): 67:

"Sesungguhnya kami telah mentaati pemimpin-pemimpin kami dan pembesar-pembesar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan yang benar."
Oleh itu dengan nama Allah SWT wahai Syaikh yang mulia! Adakah kedapatan satu hujah bagi orang-orang yang berpegang kepada salah satu daripada mazhab empat di Hari Kiamat di hadapan Allah Yang Maha Perkasa?" Syaikh mengangguk kepalanya, kemudian dia mengangkat kepalanya dan berkata:"Tidak." Aku bertanya lagi kepadanya:"Adakah seorang itu dimaafkan dengan jawapan tersebut?"Dia menjawab:"Tidak."Maka aku berkata:"Adapun kami berpegang dengan 'itrah Tahirah Ahlul Bayt Rasulullah SAWAW, beramal dengan fiqh Jaafari. Maka akan berkata di Hari Hisab ketika kami berdiri di hadapan Allah al-Aziz al-Jabbar: "Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kamulah yang menyuruh kami berpegang kepada mazhab Ahlul Bayt kerana kamu berfirman di dalam Surah al-Hasyr (59):7:

'Apa yang diberikan oleh Rasul kepadamu maka terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah.'

Dan sabda Nabi Muhammad SAWAW yang disepakati oleh semua Muslimin: 'Sesungguhnya aku tinggalkan pada kalian dua perkara:"Thaqalain Kitab Allah dan itrahku selama kalian berpegang kepada kedua-duanya kalian sekali-kal tidak akan sesat selama-lamanya. Sesungguhnya kedua-duanya tidak akan berpisah sehingga kedua-duanya dikembalikan di Haud.' Dan sabdanya: Umpama Ahlul Baytku pada kalian sepertilah bahtera Nuh sesiapa yang menaikinya berjaya dan sesiapa yang enggan menaikinya akan tenggelam.'

Tidak seorangpun meragui bahawa Imam Jaafar al-Sadiq AS adalah daripada itrah al-Tahirah. Ilmunya adalah ilmu bapanya. Ilmu bapanya adalah ilmu datuknya Rasulullah SAWAW. Ilmu Rasulullah SAWAW adalah ilmu Allah SWT. Lebih-lebih lagi Imam Jaafar al-Sadiq AS telah disepakati oleh semua Muslimin tentang kebenaran dan thiqahnya. Dan di sana terdapat golongan yang ramai yang mengakui kemaksumannya dan imamahnya. Beliau adalah wasi yang keenam bagi Rasulullah SAWAW. Beliau adalah hujah Allah ke atas ummat manusia. Sesungguhnya Imam Jaafar al-Sadiq meriwayatkan Hadis-Hadis daripada bapanya yang suci. Beliau tidak memberi fatwa dengan pendapatnya sendiri.

Lantaran itu Hadisnya adalah Hadis bapanya dan datuknya. Kerana mereka adalah tempat terpancarnya ilmu dan hikmah yang berupa galian wahyu. Justeru itu mazhab Imam Jaafar al-Sadiq AS adalah mazhab bapanya dan datuknya yang diambil daripada wahyu di mana ia tidak berganjak walaupun sebesar rambut. Dan bukan secara ijtihad sebagaimana orang lain telah melakukannya. Justeru itu orang yang berpegang kepada mazhab Jaafar bin Muhammad AS dan mazhab datuk-datuknya adalah orang yang berpegang kepada kebenaran, berpegang kepada al-Quran dan Sunnah."

Selepas aku membentangkan kepadanya dalil-dalil tersebut, dia bertakbir dan memuliakan kedudukanku dan berterima kasih kepadaku. Aku menjawab:"Sesungguhnya Syiah tidak mencaci semua sahabat malah mereka memberi setiap sahabat haknya yang sewajar. Kerana sahabat ada yang adil dan ada yang tidak adil. Ada yang alim dan ada yang jahil. Ada yang baik dan ada yang jahat dan begitulah seterusnya. Perhatikanlah apa yang mereka telah melakukannya ahdathu di Saqifah? Mereka telah meninggalkan Nabi mereka terbaring di atas hamparannya. Mereka mulai berlumba-lumba untuk jawatan khalifah. Setiap orang melihat jawatan khalifah untuk dirinya seolah-olah ia barang sil'ah yang boleh dimiliki oleh sesiapa yang cepat. Sedangkan mereka melihat dengan mata mereka, mereka mendengar dengan telinga mereka nas-nas yang terang dari Rasulullah SAWAW bermula di hari beliau mengisytiharkan dakwah sehingga di hari beliau menghembuskan nafasnya.

Walhal penyempurnaan Rasulullah SAWAW adalah lebih penting dari urusan khalifah jika difardukan bahawa Nabi tidak berwasiat. Oleh itu ia menjadi wajib ke atas mereka melaksanakan hak Rasulullah SAWAW. Dan selepas selesai tajhiz (penyempurnaan) mereka mengucapkan takziah kepada keluarga beliau dan diri mereka sekiranya mereka mempunyai keinsafan. Lantaran itu di manakah keadilan dan perasaan hati kecil? Di manakah kemuliaan akhlak? Di manakah kebenaran dan kasih sayang al-Mahabbah?

Dan apa yang menyayatkan hati ialah serangan ke atas rumah Fatimah al-Zahra' oleh lima puluh orang sahabat. Mereka mengumpulkan kayu api untuk membakar rumahnya bersama penghuni-penghuninya sehingga seorang berkata kepada 'Umar:"Di dalamnya ada Hasan, Husain dan Fatimah." Umar menjawab:"Sekalipun mereka berada di dalamnya." 4 Peristiwa ini telah disebutkan oleh pakar-pakar sejarah Ahlu Sunnah dan Syiah.

Dan telah diketahui oleh orang yang baik mahupun jahat dan semua penulis sejarah bahawa Nabi SAWAW bersabda:"Fatimah adalah sebahagian daripadaku, sesiapa yang menyakitinya maka sesungguhnya dia telah menyakitiku. Dan sesiapa yang memarahinya, maka sesungguhnya dia telah memarahiku. Dan sesiapa yang memarahiku, maka dia memarahi Allah. Dan sesiapa yang memarahi Allah maka Dia akan mencampakkannya ke neraka."5

Lantaran itu hakikat sahabat tidak menunjukkan bahawa mereka semuanya adil. Rujuklah kepada al-Bukhari dan Muslim tentang Hadis al-Haud, nescaya anda akan mengetahui kebenaran pendapat Syiah tentang sahabat dan Ahlu Sunnah tentang sahabat dan Ahlu Sunnah yang sependapat dengan mereka. Oleh itu apakah dosa Syiah apabila mereka berkata ketidakadilan kebanyakan sahabat? Kenapa sahabat sendiri telah memperlihatkan hakikat kedudukan mereka. Peperangan Jamal dan Siffin adalah sekuat-kuat dalil bagi menyokong dakwaan Syiah. Begitu juga al-Quran sendiri telah mendedahkan keadaan kebanyakan sahabat. Surah al-Bara'ah adalah cukup bagi kita sebagai dalil, perhatikanlah apa yang telah dilakukan oleh Muawiyah yang kejam, 'Amru bin bin 'As, Marwan, Ziyad, Ibn Ziyad, Mughirah bin Syu'bah, dan Umar bin Sa'ad6 di mana bapanya di kalangan sepuluh yang digembirakan dengan syurga menurut sangkaan mereka. Dan Talhah yang membai'ah 'Ali kemudian menarik bai'ah lalu memerangi Imam mereka berdua bersama 'Aisyah di Basrah. Mereka telah melakukan ahdathu jenayah-jenayah yang tidak akan dilakukan oleh orang-orang yang mempunyai maruah.

Beritahukan kepadaku adakah kewujudan Nabi SAWAW di kalangan mereka mewajibkan nifaq pada kebanyakan mereka? Kemudian selepas beliau wafat, semua sahabat menjadi adil? Aku tidak pernah mendengar seorang Nabipun yang datang kepada ummatnya, kemudian mereka semua menjadi adil. Malah apa yang berlaku sebaliknya, al-Quran dan Sunnah telah menerangkan kepada kita mengenainya. "Apakah pendapat anda wahai saudaraku yang dihormati?" Dia menjawab: "Benar sesungguhnya anda telah mengemukakan dalil yang menyakinkan. Semoga Allah memberikan ganjaran kepada anda di atas kebaikan yang anda lakukan kepadaku." Aku berkata:"Di dalam kitab al-Jawharah fi al-Aqa'id karangan Syaikh Ibrahim al-Laqani al-Maliki terdapat kata-kata berikut: Ikutilah orang salih daripada salaf dan jauhilah bidaah daripada orang khalaf." Dia menjawab:"Ya! Ia terdapat di dalam buku tersebut."

Aku bertanya:"Beritahukan kepadaku siapakah salaf (orang yang terdahulu) yang wajib kita ikuti? Dan siapakah khalaf (orang yang terkemudian) yang wajib kita tentangi?"Dia menjawab:"Salaf adalah sahabat Rasulullah SAWAW. Aku berkata:"Sebahagian sahabat menentang sebahagian sahabat yang lain. Dan telah berlakulah apa yang telah berlaku di kalangan mereka sebagaimana ia telah menjadi terang kepada orang yang seperti anda."Dia berhenti sekejap, kemudian dia berkata:"Khalaf adalah orang-orang yang hidup pada awal abad ketiga."Aku berkata kepadanya:"Jikalau begitu jawapannya, anda telah menolak sebahagian daripada imam-imam empat mazhab kerana sebahagian mereka terkeluar daripada awal abad ketiga." Maka dia berhenti seketika kemudian dia bertanya:"Apakah anda mahu dari pertanyaan ini?"Aku menjawab:"Perkara itu adalah jelas iaitu wajib ke atas kita mengikuti orang yang telah dinaskan oleh Rasulullah SAWAW ke atas mereka dan mereka menjadi ikutan kepada ummat." Dia bertanya:"Siapakah mereka?"Aku menjawab:"Ali bin Abu Talib, kemudiannya Hasan, Husain, dan sembilan anak-anak lelaki Husain AS dan akhir mereka ialah Imam al-Mahdi (AJ)."

Dia bertanya lagi:"Khalifah yang tiga?"Aku menjawab:"Khilaf telah berlaku tentang mereka. Ummat tidak sepakat ke atas mereka kerana mereka telah melakukan perkara-perkara yang wajib dikritik." Dia menjawab:"Ia menghairankan, ini adalah pendapat Syiah."Aku berkata:"Adakah berlaku kepada sahabat-sahabat apa yang telah aku sebutkan kepada anda atau tidak?"Dia menjawab:"Ya." Aku berkata:"Jikalau begitu, maka wajiblah ke atas kita mengambil orang yang disepakati ummat dan meninggalkan orang yang tidak disepakati oleh mereka."

Syiah adalah golongan yang besar lebih daripada 100 juta di seluruh dunia. Mereka mempunyai para ulama yang besar lagi ahli (dalam bidangnya), ahli-ahli Hadis yang disegani. Oleh itu mereka tidak mengiktiraf ketiga-tiga khalifah. Tetapi Ahlu Sunnah wal Jamaah telah mengakui khalifah Amirul Mukminin 'Ali AS. Oleh itu khalifah 'Ali AS adalah disepakati oleh semua pihak dan ketiga-tiga khalifah itu tidak disepakati ke atas mereka. Khalifah selepas Amirul Mukminin ialah Hasan kemudian Husain, kemudian anaknya sembilan imam dan yang terakhir ialah Imam al-Mahdi (AJ).

Nas-nas mengenainya terdapat di dalam buku-buku anda dengan banyaknya. Banyak riwayat menurut saluran Ahlu Sunnah tentang kelebihan Ahlul Bayt AS dan keistimewaan mereka daripada orang lain. Dan yang paling penting ialah 'ismah (kemaksuman). Dia menjawab:"Kami tidak percaya dengan 'ismah (kemaksuman)." Aku berkata:"Akupun mengetahui perkara itu. Tetapi dalil berada di pihak Syiah sebagaimana aku telah memperkatakannya. Aku akan memberikan anda sebuah kitab yang akan menyakinkan dan menggembirakan anda."Dia menjawab:"Apabila kemaksuman mereka sabit di sisiku, selesailah kemusykilan di antara aku dan anda." Lalu aku memberikan kepadanya sebuah buku yang berjudul al-Alfain karangan al-'Allamah al-Hulli. Dia mulai membuka buku tersebut di hadapanku dan ia mengkagumkannya.

Kemudian dia berkata kepadaku:"Adakah anda mengetahui bahawa sesungguhnya anda telah memasukkan syak wasangka padaku mengenai empat mazhab dan aku telah cenderung kepada mazhab Ahlul Bayt AS. Tetapi aku mahu anda membekalkanku dengan sebahagian daripada buku-buku Syiah. Maka aku memberikan kepadanya beberapa buah buku. Di antaranya buku-buku karangan Sayyid Syarafuddin al-Musawi berjodol al-Muraja'at (Dialog Sunnah-Syiah), Abu Hurairah dan al-Fusul al-Muhimmah (isu-isu penting ikhtilaf Sunnah-Syiah.).

Aku juga memberi kepadanya buku Dalail al-Sidq dan al-Ghadir. Aku telah menyenaraikan kepadanya nama-nama buku Syiah. Kemudian dia mengucapkan selamat tinggal lalu dia berdiri mengucapkan terima kasih dan pulang ke tempat tinggalnya. Kemudian selepas beberapa hari aku menerima surat terima kasihnya dari Universiti al-Azhar dan memberitahuku bahawa dia telah berpegang kepada mazhab Ahlul Bayt AS dan berjanji kepadaku bahawa dia akan menulis buku tentang kebenaran mazhab Syiah Imamiah Ithna Asyariyyah (Mazhab Jaafari).

DIALOGKU DENGAN ULAMA AHLU SUNNAH YANG MASYHUR MENGENAI TURBAH HUSAINIYYAH YANG TA'ZIYAH

Pada empat belas hari bulan Muharram tahun 1374 Hijrah (1954M) sekumpulan ulama Ahlu Sunnah termasuk beberapa orang sahabatku di Universiti al-Azhar datang kepadaku dengan penuh perasaan hasad dengki di dalam dada mereka kerana aku berpegang kepada mazhab Ahlul Bayt AS dan meninggalkan mazhab Sunnah. Perbincangan di antara kami telah mengambil masa lebih kurang sepuluh jam di dalam berbagai-bagai masalah. Di antaranya kritikan mereka terhadap Syiah kerana mereka sujud kepada turbah husainiyyah. Lantaran itu mereka adalah musyrikun. Dan juga mereka melakukan ta'ziyah ke atas Imam Husain AS. Amalan itu dianggap sebagai bidaah.

Aku berkata kepada mereka, bahawa kedua-duanya adalah digalakkan oleh Allah SWT. Adapun kata-kata kalian bahawa Syiah sujud kepada turbah husainiyyah, maka mereka adalah musyrikun, ini tidaklah benar kerana Syiah sujud 'di atas turbah' bukan 'kepada turbah.'

“Oleh itu sujud Syiah di atas turbah tidaklah syirik.” Maka seorang yang paling alim mereka berkata:"Anda telah memberi penyelesaian yang baik wahai yang mulia! Tetapi kami ingin bertanya kepada anda apakah sebab Syiah meneruskan sujud di atas turbah dan kenapa mereka tidak sujud di atas semua benda sebagaimana mereka sujud di atas turbah?" Aku menjawab:"Ini adalah kerana beramal dengan Hadis yang disepakati oleh semua golongan Muslimin. Sabda Nabi SAWAW:'Dijadikan bagiku tanah (bumi) sebagai tempat sujud dan bersih.'
Hanya tanah yang bersih sahaja boleh dibuat sujud di atasnya. Lantaran itu kami sentiasa sujud di atas tanah yang disepakati oleh semua Muslimin tentang kebersihan sujud di atasnya."Maka dia bertanya kepadaku lagi:"Bagaimana Muslimin bersepakat mengenainya?" Aku menjawab:"Perkara pertama yang dilakukan oleh Rasulullah SAWAW di Madinah ialah pembinaan masjidnya. Adakah masjid itu diletakkan hamparan?" Dia menjawab:"Tidak, ia tidak diletakkan hamparan." Aku bertanya:"Di atas apakah Nabi SAWAW dan Muslimin sujud?"Dia menjawab:"Di atas tanah masjid yang dihamparkan dengan tanah." Aku berkata lagi:"Selepas Nabi SAWAW, pada zaman Abu Bakar, 'Umar, Uthman dan Amirul Mukminin 'Ali AS adakah masjid dilengkapkan dengan hamparan?"Dia menjawab:"Tidak." Aku bertanya:"Di atas apakah Muslimin sujud di dalam salat mereka di masjid?" Dia menjawab:"Di atas tanah bumi yang diliputi tanah." Aku berkata:"Jikalau begitu semua salat Rasulullah SAWAW adalah di atas tanah. Demikian juga Muslimin pada zamannya, selepasnya mereka sujud di atas tanah.

Justeru itu sujud di atas tanah hukumnya sah secara qat'i. Dan Syiah apabila mereka sujud di atas tanah adalah kerana mengikuti Rasulullah SAWAW. Maka salat mereka adalah sah." Dia berkata lagi:"Syiah hanya sujud di atas tanah yang mereka bawa bersama mereka sahaja?" Aku menjawab: "Pertama, Syiah mengharuskan sujud di atas semua tanah yang bersih sama ada yang berbatu atau tanah biasa (turab).

Kedua, syarat tempat sujud ialah bersih daripada segala najis. Oleh itu sujud tidak harus di atas tanah yang najis atau tanah yang tidak bersih. Lantaran itu mereka mengutamakan membawa bersama mereka seketul tanah kering yang bersih dari bersujud di atas sesuatu yang tidak diketahui kebersihannya.

Dia bertanya lagi:"Sekiranya Syiah ingin sujud di atas tanah yang bersih, kenapa mereka tidak membawa bersama mereka tanah biasa supaya mereka sujud di atasnya?" Aku menjawab:"Membawa tanah biasa akan menyebabkan pakaian menjadi kotor kerana apabila ia diletakkan di atas kain, maka pasti ia akan mengotorinya. Justeru itu kami mencampurkannya dengan sedikit air kemudian kami biarkan ia kering sehingga membawanya tidaklah mengotorkan pakaian. Sesungguhnya sujud di atas seketul tanah yang kering lebih menunjukkan khusyuk dan tawaduk kepada Allah SWT kerana matlamat sujud adalah khusyuk.

Sekiranya tujuan sujud ialah khusyuk kepada Allah SWT, maka 'suasana sujud' yang mendatangkan lebih banyak kekhusyukan itu adalah lebih baik. Lantaran itu disunatkan tempat sujud itu lebih rendah dari tempat letak kedua-dua tangan dan kaki. Kerana ia lebih banyak menunjukkan kekhusyukan kepada Allah SWT. Demikian juga disunatkan hidungnnya disentuhkan dengan tanah di dalam keadaan sujud, kerana ia lebih menunjukkan tawaduk dan khusyuk kepada Allah SWT.
Lantaran itu sujud di atas tanah atau di atas ketulan tanah yang kering lebih baik daripada sujud di atas selain daripada kedua-duanya yang harus dilakukan sujud di atasnya. Kerana dia meletakkan anggotanya yang paling mulia iaitu dahi di atas tanah kerana khusyuk kepada Allah SWT dan merasa kecil (hina) di hadapan kebesaran-Nya.
Adapun jika seorang itu meletakkan dahinya di atas sajadah yang berharga, atau di atas galian-galian seperti emas dan perak atau seumpamanya atau di atas kain yang mahal harganya, ia boleh mengurangkan khusyuk dan tawaduk. Dan kadang-kadang ia tidak membawa kepada perasaan rendah diri di hadapan Allah SWT.

Justeru itu adakah sujud yang menambahkan tawaduk dan khusyuk seseorang di hadapan Tuhannya itu dikira syirik dan kafir? Atau sebaliknya sujud di atas apa yang menghilangkan khusyuk kepada Allah SWT itu sebagai taqarrub kepada-Nya? Lantaran itu ia merupakan percakapan yang sia-sia."

Kemudian dia bertanya kepadaku:"Apakah tulisan yang dituliskan di atas turbah itu?" Aku menjawab:"Tidak semua turbah dituliskan di atasnya. Sebahagiannya dituliskan (di atasnya) Subhana rabbiya l-A'la wa bihamdihi dan sebahagiannya ditulis turbah ini diambil dari tanah Karbala' al-Muqaddasah lillah. Aku ingin bertanya kepada anda:"Adakah ia dikira syirik? Atau ia tidak dikira sebagai turbah yang harus dibuat sujud di atasnya?"Dia menjawab:"Sekali-kali tidak."

Kemudian dia bertanya kepadaku:"Apakah keistimewaan turbah karbala' kerana kebanyakan Syiah menggunakannya? "Aku menjawab:"Rahsia telah diterangkan oleh Hadis yang mulia 'Sujud di atas turbah husainiyyah mencairkan tujuh langit....7 iaitu sujud di atasnya membuat salatnya diterima dan naiknya ke langit. Ia dilakukan untuk mendapatkan afdaliyyah yang tidak ada pada turbah selain daripada Karbala' al-Muqaddasah.' Dia bertanya lagi:"Adakah sujud di atas turbah husainiyyah menjadikan solat diterima di sisi Allah SWT sekalipun solat itu batal?" Aku menjawab:"Syiah berpendapat bahawa salat yang tidak cukup syarat adalah batal, tidak diterima. Tetapi salat yang cukup segala syaratnya boleh jadi diterima oleh Allah SWT dan boleh jadi tidak dterima oleh-Nya. Dan apabila salat yang cukup syarat di atas turbah husainiyyah, maka ia diterima dan diberi pahala ke atasnya. Oleh itu sahnya salat itu adalah suatu perkara dan penerimaannya (di sisi Tuhan) adalah suatu perkara yang lain pula."

Dia bertanyaku:"Adakah tanah Karbala' lebih mulia dari tanah Makkah dan Madinah sehingga sujud di atasnya menjadi lebih afdal?" Aku menjawab: "Apakah yang menghalangnya?"Dia menjawab:"Tanah Makkah semenjak turunnya Adam AS ke bumi adalah (tanah) Ka'bah. Dan tanah Madinah Munawwarah pula mengandungi jasad Rasul al-A'zam. Kedua-duanya mempunyai kedudukan yang lebih tinggi daripada kedudukan tanah Karbala'." Dia menambah:"Ini adalah suatu perkara yang aneh. Adakah Husain bin 'Ali afdal daripada datuknya Rasulullah SAWAW?"Aku menjawab:"Sekali-kali tidak! Sesungguhnya kebesaran Husain adalah daripada kebesaran Rasulullah SAWAW. Kemuliaan Husain adalah daripada kemuliaan Rasulullah SAWAW. Dan kedudukan Husain di sisi Allah SWT adalah kerana beliau seorang imam yang berjalan di atas agama datuknya Rasulullah SAWAW, sehingga beliau mati syahid kerananya. Kedudukan Husain adalah merupakan sebahagian daripada kedudukan Rasulullah SAWAW. Tetapi Husain AS, keluarganya dan pembantu-pembantunya dibunuh kerana menegakkan Islam, memperkukuhkan asas-asasnya serta menjaganya daripada permainan pengikut-pengikut hawa nafsu. Maka Allah menggantikan kesyahidannya dengan tiga perkara:-
Memperkenankan doanya di bawah Qubbah-Nya.
Sembilan imam adalah daripada keturunannya.
Penyembuhan (penyakit) adalah pada turbahnya.


Allah memuliakan turbah Husain AS kerana beliau telah dibunuh di jalan Allah dengan begitu kejam sekali. Turut terbunuh ialah anak-anak beliau, saudara-saudara beliau dan sahabat-sahabat beliau. Di samping penderitaan-penderitaan yang diterimanya kerana agama. Adakah di sana halangan? Adakah melebihkan turbah Karbala' dari tanah-tanah di bumi ini sehingga tanah Madinah bererti bahawa Husain AS lebih daripada datuknya Rasulullah? Malah perkara tersebut adalah sebaliknya. Oleh itu memuliakan turbah husainiyyah adalah memuliakan Husain. Dan memuliakan Husain AS adalah memuliakan Allah dan datuknya Rasulullah SAWAW."

Lantas salah seorang daripada mereka bangun dari tempat duduknya dengan penuh kegembiraan, memberi pujian kepadaku. Dia meminta daripadaku beberapa buah buku karangan Syiah dan berkata kepadaku:"Wahai Maulaya! Ia adalah betul. Dahulu aku pernah berkhayal bahawa Syiah mengutamakan Husain sehingga melebihi daripada datuknya Rasulullah SAWAW. Dan sekarang aku mengetahui hakikatnya. Aku berterima kasih kepada anda di atas dialog yang berguna di mana anda telah melengkapkan kami dengannya. Aku akan sentiasa membawa bersamaku ketulan tanah Karbala' al-Muqaddasah supaya aku dapat sujud di atasnya di mana sahaja aku mengerjakan solat. Aku akan sujud di atas turbah khususnya turbah husainiyyah." Kemudian aku berkata:"Kata-kata kalian bahawa Syiah melakukan takziah terhadap Imam Husain AS adalah bid'ah", maka ia merupakan kata-kata yang batil.

Aku tidak mengetahui kenapa kalian mendendamkan Syiah disebabkan mereka melakukan takziah ke atas syahid yang benar imam bin imam, cucu Rasulullah. Keturunan al-Zahra' al-Batul, penghulu para syuhada.' Imam Abu 'Abdillah Husain AS di dalam menghadapi penderitaan yang besar yang menggoncangkan bayangan Arasy bersama bayangan makhluk. Dan peristiwa yang menyayatkan yang belum pernah berlaku di dunia Islam. Di kalangan kalian mengkritik Syiah dengan alasan bahawa Husain AS telah dibunuh sejak 14 abad yang lalu. Lantaran itu apakah gunanya menangis-nangis untuknya, menepuk-nepuk dada dan memukul-mukulkannya dengan rantai sehingga mengalir darah. Ketahuilah kalian sesungguhnya amalan Syiah itu ialah kebenaran itu sendiri.

Pertama, sekiranya mereka tidak meneruskan majlis peringatan penghulu para syuhada', nescaya mereka mengingkarinya sebagaimana kalian mengingkari Hari al-Ghadir. Sekalipun ia diriwayatkan oleh lebih seratus sepuluh para sahabat. Di kalangan mereka telah terlibat dalam Perang Badar. Lantaran Syiah tidak mengemukakan sesuatu tanpa bukti.

Kedua, Syiah mengikut jejak langkah imam-imam mereka di dalam memperingati majlis Abu 'Abdullah Husain AS. Sekiranya kalian mengkaji buku-buku Syiah nescaya kalian tidak mengkritik Syiah. Perhatikanlah, umpamanya buku Muqaddimah al-Majalis al-Fakhirah karangan Sayyid Syarafuddin al-Musawi dan buku Iqna' al-La'im 'Ala Iqamah al-Ma'tam karangan Sayyid Muhsin al-'Amili RH. Kedua-dua karangan tersebut akan menyakinkan semua dan perhatikan juga buku Masabih al-Jinan karangan Sayyid al-Kasyani halaman 576. Dia menulis:"Sayugia bagi Muslimin apabila masuk bulan Muharram merasai dukacita dan sedih, mengadakan majlis ma'tam (majlis kematian) bagi memperingati kezaliman dan permusuhan yang dilakukan kepada penghulu para syuhada', keluarganya, dan sahabat-sahabatnya yang terpilih.

Ia adalah sunat dan digalakkan kerana ia membesarkan syi'ar Allah SWT, mengambil contoh suruhan Rasulullah SAWAW dan mengikuti imam-imam maksum. Imam Reda AS iaitu imam kelapan daripada wasi-wasi Rasulullah berkata:"Bapaku iaitu Imam Musa Kazim, imam ketujuh daripada wasi-wasi Rasulullah SAWAW apabila masuk bulan Muharram, tidak kelihatan gembira dan kesedihannya menguasai percakapannya." Ini bererti sesuatu yang membawa kesedihan dan dukacita adalah harus tanpa melakukan perbuatan yang diharamkan. Kemudian beliau (Imam Musa AS) berkata lagi:"Disunnatkan menangis dan melakukan takziah ke atas penghulu para syahid, mengalirkan air mata untuknya apatah lagi pada sepuluh pertama bulan Muharram. Kerana menangis ke atasnya adalah di antara yang baik, disunnatkan dan di antara perkara-perkara yang menjamin kebahagian abadi dan menghampiri diri kepada Allah SWT."

Banyak Hadis daripada imam-imam suci yang menceritakan tentang keharusannya. Imam Reda AS meneruskan kata-katanya:"Adapun orang-orang yang menghina Syiah, kata-kata mereka tidak boleh diambil kira kerana mereka telah jauh daripada keinsafan dan kebersihan jiwa. Mereka telah menyeleweng dari jalan yang benar."

Walau bagaimanapun semua mazhab bersepakat tentang harusnya melahirkan kesedihan kerana kehilangan orang yang dikasihi. Dan ini telah berlaku di dalam sejarah. Adalah diriwayatkan bahawa Imam 'Ali Zainal Abidin bin Husain apabila sampai di Karbala' selepas pulang dari Syria, beliau menangis dan meratapi Husain AS.

Apakah salahnya jika Syiah melakukannya? Sedangkan kalian mengambil bidaah Yazid bin Muawiyah yang telah menjadikan sepuluh Muharram sebagai pesta bersukaria. Dia menamakannya 'Aid al-Nasr (Hari Kemenangan)."

Apabila perbincangan sampai di sini mereka mengucapkan terima kasih kepadaku. Mereka berkata:"Kami tidak mengetahui mazhab Syiah sedemikian. Ini disebabkan kami mendengar tentang Syiah bahawa mereka tidak berada di atas kebenaran, malah mereka adalah kafirun, musyrikun." Aku menjawab: "Tidak! Malah mereka sebagaimana aku telah menceritakan kepada kalian. Kalian akan mengetahui mazhab Syiah apabila kalian mengkaji buku-buku mereka. Dosa adalah dosa kalian kerana kecuaian kalian (taqsir) mengkaji buku-buku Syiah."

Kemudian aku menerangkan kepada mereka bahawa tuduhan-tuduhan yang ditujukan kepada Syiah yang baik, tidaklah benar. Ia adalah pembohongan yang diciptakan oleh orang-orang yang berdosa, terdiri daripada musuh-musuh yang menamakan diri mereka Muslimin. Justeru itu hendaklah kalian mengkaji hakikat sebenar dan janganlah kalian berpegang setiap apa yang kalian dengari dengan menentang Syiah. Kemudian mereka berdiri dan mengucapkan selamat tinggal. Mereka pulang ke tempat mereka dengan gembira. Dan akhirnya aku diberitahukan oleh orang yang aku percayai bahawa sebahagian mereka telah berpegang kepada mazhab Ahlul Bayt AS. Wal Hamdulillah.

PERISTIWA PEMBOHONGAN
Pada hari kelima bulan Rabiuawal 1379 Hijrah (1969M) aku berada di perpustakaan yang terletak di rumahku di bandar Halab, tiba-tiba dua orang lelaki meminta izin masuk ke perpustakaanku. Maka aku mengizinkan mereka masuk.

Selepas salam dan ucapan selamat datang, aku menjemput mereka duduk. Tetapi jelas kelihatan dukacita terbayang di wajah mereka. Aku bertanya:"Apa keadaan anda berdua?"Seorang daripada mereka berkata kepada sahabatnya:"Ceritakanlah kepada yang mulia Syaikh."Lalu dia memberitahuku:"Aku adalah seorang pelajar di sebuah universiti. Dan aku telah berpegang kepada mazhab Ahlul Bayt AS semenjak dua tahun yang lalu. Ini disebabkan aku mengkaji buku-buku Syiah terutamanya al-Muraja'at (Dialog Sunnah-Syiah) karangan Sayyid Syarafuddin al-Musawi RH. Kelmarin kami menghadiri kuliah seorang profesor di universiti tempatku belajar. Dia mula menentang Syiah dan mencaci mereka. Dia mengkritik mazhab Ahlul Bayt AS dan menentang Syiah dengan kuat tetapi dia tidak mengetahui aku seorang Syiah. Di antara kata-katanya:"Hadis-Hadis Syiah semuanya bohong dan suatu rekaan ke atas Rasulullah SAWAW. Dia berkata lagi: Syiah mengharuskan pengumpulan sembilan isteri dengan dalil al-Quran (Surah al-Nisa'(4): 3: "Maka kahwinilah wanita (lain) yang kamu senangi mathna (dua), thulatha (tiga), atau ruba' (empat)."

Dan mereka menyapu kaki ketika berwuduk selepas basuh. Justeru itu salat mereka adalah tidak sah. Mereka menuduh 'Aisyah berzina, mereka mempertikaikan sahabat kerana mereka berani menentang Allah dan Rasul-Nya. Tuduhan-tuduhannya membuat aku menggeletar dan aku berkata: Subhanallah! Apakah taksub buta daripada Ahlu Sunnah, dan kenapa mereka menghalakan pembohongan ini terhadap Syiah yang baik. Justeru itu mereka mendedahkan keburukan diri mereka sendiri.

Kemudian aku menghantar surat kepada profesor yang jahil dan ingkar itu. Aku menulis: Wahai profesor, seorang pendidik (mursyid) yang melaung-laungkan untuk mendidik generasi baru. Bagaimanakah anda mendidik pelajar-pelajar anda? Anda mengajar mereka dengan pembohongan-pembohongan, dan anda mengajar mereka dengan akhlak yang buruk yang menyeru kepada perpecahan di kalangan Muslimin.

Telah sampai kepadaku berita bahawa anda kelmarin, bertempat di universiti, telah mengkritik di dalam kuliah anda di hadapan pelajar-pelajar anda tentang Syiah yang baik, pengikut-pengikut Rasul-Nya SAWAW dan wasinya 'Ali Amirul Mukminin AS. Anda berkata: Hadis-Hadis Syiah semuanya bohong dan diada-adakan ke atas Rasulullah SAWAW. Anda telah menuduh Syiah dengan pembohongan, anda berkata:Syiah mengharuskan pengumpulan sembilan isteri berdalilkan firman-Nya yang bermaksud:"Maka kahwinlah....", Mereka menyapu di atas kaki di dalam wuduk sebagai ganti basuh; maka sembahyang mereka tidak sah. Mereka menuduh 'Aisyah berzina. Mereka mempertikaikan sahabat kerana berani menentang Allah dan Rasul-Nya.

Apa yang menghairankan ialah kata-kata tersebut datangnya daripada anda seorang profesor. Anda mendakwa bahawa anda seorang pendidik! Apakah tuduhan yang melulu dan celoteh yang jahat ke atas lebih seratus juta Muslimin daripada pengikut-pengikut Rasulullah dan Ahlul Baytnya AS? Apakah jawapan anda di sisi Tuhan anda ketika bertemu dengan-Nya di akhirat nanti? Kenapa anda mengumpat dan menuduh Muslimin dengan pembohongan-pembohongan tersebut? Kenapa anda mendedahkan keburukan diri anda dengan khurafat-khurafat anda ini? Zaman sekarang zaman cahaya. Semua mengetahui sesungguhnya anda telah berbohong dan mengada-adakan perkara-perkara tersebut.

Lantaran itu terimalah jawapan ini akibat dari kebodohan anda secara ringkas. Adapun kata-kata anda bahawa Hadis-Hadis Syiah semuanya bohong ke atas Rasulullah, jawapannya tentu tidak, wahai profesor! Perkara itu tidaklah sebagaimana anda sangkakan. Malah perkara itu adalah sebaliknya kerana Syiah mengambil ilmu daripada tempat yang bersih; daripada Nabi SAWAW dan imam-imam Ahlul Bayt AS yang telah disucikan oleh Allah SWT dari segala kekotoran dosa. Tidak ada unsur luar masuk di dalam mazhab mereka. Justeru itu setiap kali anda mencaci mereka pada hakikatnya cacian itu adalah pada anda sendiri. Kerana perawi-perawi kalian memang terkenal di kalangan umum sebagai pembohong-pembohong. Mereka itu adalah Abu Hurairah, 'Umran bin Hattan, Samurah bin Jundab, ketua Khawarij, 'Amru bin 'As, Marwan, Mughirah bin Syu'bah dan lain-lain lagi. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang pembohongan mereka, sila rujuk kepada Kitab al-Ghadir karangan Syaikh al-Amini.

Adapun kata-kata anda Syiah mengharuskan nikah sembilan perempuan kerana beramal dengan zahir ayat, maka jawapannya ialah Syiah lebih mulia dan lebih tinggi kedudukan mereka dari mengotorkan fikiran mereka yang bercahaya dengan khurafat tersebut. Lantaran itu mereka beramal dengan hukum ayat mulia yang mengharuskan bagi ummat berkahwin empat perempuan ketika mampu melakukan keadilan di kalangan isteri-isteri. Dan jika tidak mampu, maka tidak harus baginya berkahwin lebih daripada satu. Dan sekiranya dia dapat melakukan keadilan, maka tidak mengapa dia mengahwini dua sehingga empat. Oleh itu pengertian ayat kahwinlah....mathna, iaitu dua, thulatha iaitu tiga, dan ruba' iaitu empat. Maka dia tidak boleh kahwin kelima melainkan apabila seorang daripada isterinya mati atau ditalakkan, itupun selepas tamat 'iddahnya.
Adapun kata-kata anda: Bahawa Syiah menyapu kaki mereka di dalam wuduk adalah betul. Ia adalah perkara yang wajib dikehendaki oleh Allah SWT daripada hamba-hamba-Nya yang Mukallafin. Dan diamalkan oleh Rasulullah SAWAW dan imam-imam Ahlul Baytnya AS. Di atas dasar inilah Syiah mengamalkannya dari masa dahulu hingga hari ini dan sehingga hari yang mereka akan dibangkitkan, tanpa meninggalkan imam-imam mereka AS, dan beramal dengan al-Quran yang kudus yang tidak akan didatangi kebatilan di hadapannya dan di belakangnya kerana ia diturunkan daripada Tuhan Yang Maha Bijaksana.

Ayat wuduk (Surah al-Mai'dah (5):6): adalah Muhkamah. Oleh itu ia tidak ada khilaf selama-lamanya, melainkan bagi orang yang mempunyai di hatinya dua ilmu yang bertentangan satu dengan yang lain.

Kerana hukum Allah SWT yang diturunkan tidak ada khilaf padanya. Sesungguhnya orang yang melakukan khilaf ialah orang yang mengambil ilmunya daripada sesiapa sahaja. Syiah mengambil ilmu mereka daripada lautan ilmu Ahlul Bayt AS yang maksum. Perhatikanlah firman-Nya di dalam Surah al-Maidah (5):6:

"Wahai orang-orang yang beriman apabila kamu bangkit untuk mendirikan solat, maka basuhlah (Faghsilu) muka (muka)mu dan tangan (tangan)mu kepada (bersama) siku dan sapulah (imsahu) kepala (kepala)mu dan kaki (kaki)mu sampai kepada kedua mata kaki (al-Ka'bain)."

Ayat ini dengan terang memerintahkan supaya membasuh dua anggota iaitu muka dan dua tangan. Begitu juga ia menyuruh menyapu dua anggota iaitu kepala dan dua kaki. Ia merupakan dua jumlah tiap-tiap satu daripada kedua-duanya berdiri dengan sendiri dan tidak ada hubungan dengan yang lain.

AL-'I'RAB

Ighsilu terdiri daripada fi'lun (kata kerja) dan fa'il (pelaku) (basuhlah) wujuhakum adalah maf'ul dan mudafu ilaihi (muka-muka kamu) wa aidi-kum (tangan-tangan kamu adalah 'ataf ke atas wujuhakum (muka-muka kamu) wam sahu (dan sapulah) fi'lun amar dan fa'il bi ru'usi kum (di kepala-kepala kamu). Al-Ba' adalah huruf jar dan bi ru'usi kum adalah jar dan majrur (dibaca baris bawah) al-arjul adalah 'ataf kepada ru'usi kum (kepala-kepala kamu).

Sekiranya ia dibaca baris bawah, ia menjadi 'ataf kepada lafaz. Atau dibaca baris nasb (baris di atas) 'ala al-Mahal. Di dalam erti yang lain ia dibaca baris di atas sekiranya ia dibuang huruf jarr. Syaikh Ibrahim al-Halabi mengatakan ayat ini dibaca dengan nasb dan jarr. Tetapi yang masyhurnya dibaca dengan nasb kerana ia 'ataf kepada ru'us (kepala-kepala) di dalam dua bacaan.

Walau bagaimanapun Tafsir al-Razi, al-Tabari, Khazin dan lain-lainnya menyokong wajib 'sapu kaki' bukan 'basuh kaki' di dalam wuduk. Ini adalah cukup untuk membuktikan wajib sapu kaki dan bukan basuh kaki di dalam berwuduk. Ibn 'Abbas meriwayatkan bahawa wuduk ialah dua basuh dan dua sapu. Dan dia juga berkata: Allah SWT mewajibkan wuduk dua basuh dan dua sapu. Tidakkah anda berfikir bagaimana Dia menyebutkan tayammum, maka Dia jadikan tempat dua basuh itu (muka dan tangan) dua sapu dan Dia meninggalkan dua sapu (kepala dan kaki).8 Dan dia berkata lagi di tempat yang lain:9 Orang ramai enggan selain dari membasuh. Tetapi apa yang kami dapati di dalam al-Quran adalah al-mashu (sapu).

Daripada Sya'bi10 dia berkata: Jibrail menurunkan ayat tersebut dengan sapu di atas dua kaki. Dan daripada dia11 juga: Qur'an diturunkan dengan sapu di atas dua kaki. Dan daripada Ibn 'Abbas, dia menceritakan tentang wuduk Rasulullah SAWAW bahawa beliau menyapu di atas dua kakinya.

Al-Tabari meriwayatkan12 daripada 'Ubbad bin Tamim daripada ayahnya berkata: Aku melihat Rasulullah SAWAW mengambil wuduk, dia menyapu di atas dua kakinya.

Adapun riwayat-riwayat imam-imam Ahlul Bayt AS tentang sapu amatlah banyak. Di antaranya daripada Husain bin Sa'id al-Ahwazi daripada Fadalah daripada Hammad bin 'Uthman daripada Ghalib bin Huzail dia berkata: Aku bertanya kepada Abu Jaafar al-Baqir AS tentang sapu di atas dua kaki. Maka dia menjawab: Itulah yang dibawa turun oleh Jibra'il.

Daripada Ahmad bin Muhammad dia berkata: Aku telah bertanya kepada Abul Hasan Musa bin Jaafar AS tentang sapu di atas dua kaki bagaimana? Maka beliaupun meletakkan tapak tangannya di atas jari-jarinya, kemudian menyapukan kedua-duanya sehingga ke mata kakinya. Riwayat-riwayat tentang penyapuan kaki daripada para imam Ahlul Bayt AS adalah banyak. Dan nas-nas Hadis Thaqalain adalah jelas, wajib sapu di atas dua kaki. Dan di atas dasar inilah Syiah Imamiah melakukan wuduk sehinggalah pada hari ini.

Syiah tidak mengambil riwayat daripada pemalsu-pemalsu Hadis dan orang-orang jahil seperti Abu Hurairah, 'Amru bin 'As, Muawiyah dan orang yang tidak thiqah (tidak boleh dipercayai) kerana imej mereka yang buruk. Dan mereka tidak terpedaya dengan dakyah keadilan sahabat daripada awal hingga ke akhir kerana kerana mereka bukan kesemuanya adil.

Sekiranya anda merujuk kepada buku-buku Syiah yang abrar dan mengkajinya dengan insaf serta menjauhkan diri anda daripada 'asabiyah buta, nescaya anda akan mengetahui sesungguhnya Syiah berjalan di atas jalan yang lurus. Lantaran itulah banyak cacian-cacian ke atas mereka oleh orang-orang yang tamak kepada dunia.

Adapun tentang Hadis-Hadis 'basuh' di dalam wuduk maka ia sama ada suatu pembohongan ataupun kurang kefahaman mengenainya. Kerana Rasulullah SAWAW mengambil wuduk dan menyapu kemudian mencurahkan air ke atas dua kakinya kerana ingin menyejukkan keadaan kakinya. Dan tidak sabit bahawa beliau membasuh dua kakinya di dalam wuduk selama hidupnya.

Apabila kami memberikan hujah kepada musuh-musuh kami, mereka memberikan sebab-sebab basuh kerana kebersihan atau umum dan khusus. Mereka berkata: Setiap basuh itu sapu dan tidak sebaliknya. Ia adalah hujah yang lemah seperti rumah labah-labah.

Adakah Rasulullah SAWAW menyuruh manusia menyapu di atas kaki yang kotor dan najis? Kami meminta pertolongan Allah daripada kejahilan. Atau Rasulullah SAWAW tidak mengetahui umum dan khusus? Sehingga datang kepada kita satu kaum (Ahlu Sunnah) selepas tiga abad. Mereka mencipta mazhab-mazhab yang bertentangan sesama mereka. Mereka menunjukkan ummat bahawa Nabi SAWAW adalah seorang yang bersalah (kami meminta perlindungan dengan Allah). Atau beliau meninggalkan ugama ini tidak sempurna sehingga mereka menyempurnakannya. Atau mereka menambahkan padanya sesuatu, maka mereka memperbaikinya (kami meminta pertolongan dengan Allah) La hawla wala kuwata illa billahil 'Aliyyil 'Azim.

Adapun Hadis wailun lil A'qab minan Nar, jika ia betul (dan ia memang tidak betul) adalah menjadi hujah 'ke atas mereka' dan bukan 'untuk mereka.' Kerana ia berbunyi: Wailun lil A'qab minan Nar (Neraka wail bagi mata kaki) dan bukanlah berbunyi: Wailun liman lam yaghsiul (neraka wail bagi orang yang tidak membasuhnya). Lantaran itu beliau telah menunjukkan mereka bahawa sesungguhnya sapu tidak harus dilakukan ke atas kaki yang terkena najis.

Aku ingin bertanya kepada perawi Hadis ini iaitu 'Abdullah bin 'Amru bin al-'As yang terkenal dengan keburukannya dan keburukan bapanya, maka anda berkata kepadanya: Di manakah anda mengetahui 'sapu' jikalau ia tidak (dilakukan) dahulu? Dia meriwayatkan "kami berperang bersama Rasulullah SAWAW, maka kami mendahului. Salat 'Asr telah menyusahkan kami, lalu kami mengambil wuduk dan kami menyapu. Maka dapati Rasulullah SAWAW bersabda: Wailun lil A'qab minan Nar sehingga tiga kali. Riwayat ini ternyata palsu sebagaimana berikut:

1. Sesungguhnya Nabi SAWAW mempunyai akhlak yang mulia sebagaimana telah dijelaskan oleh Allah SWT di dalam firman-Nya (Surah al-Qalam (68):4):
"Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung"

Baginda dan tidak kasar. Oleh itu bagaimana beliau mengancamkan mereka dengan neraka sedangkan mereka tidak mengetahui ilmu nasakh? Kerana mereka berkata: Jibra'il telah membawa turun ayat itu dengan 'basuh.' Pendapat ini adalah tidak kuat kerana hadis ini hanya diriwayatkan oleh seorang perawi sahaja dan hadis ahad tidak boleh memansuhkan al-Quran apatah lagi ayat wuduk adalah muhkamah.

2. Perawi mengatakan dia berperang bersama Rasulullah SAWAW dari Mekah ke Madinah. Dan dia sendiri meriwayatkan hadis tersebut. Ini menunjukkan bahawa riwayat tersebut adalah diada-adakan sahaja.

3. Ijmak Ahlul Bayt A.S. di atas 'sapu' dan ramai ulama Ahlu Sunnah bersepakat bahawa al-Quran diturunkan dengan 'sapu'. Oleh itu kami terus beramal dengan al-Quran dan amalan Ahlul Bayt A.S. kerana itu hadis tersebut dipertikaikan malah ia hadis palsu.

Adakah apa yang aku kemukakan kepada anda wahai profesor, memuaskan? Dan maafkan aku kerana ingin bertanya:

1. Adakah anda daripada orang yang mengerjakan salat atau orang yang meninggalkan salat?

2. Adakah anda mengetahui mazhab anda dan anda beribadat dengannya? Sekiranya anda ahlinya, adakah anda mengetahui hadis-hadis Sahih dan palsu? Adakah anda mengetahui ilmu nasikh dan mansukh?

Adapun kata-kata anda bahawa Syiah menuduh 'Aisyah berzina adalah tohmahan anda semata-mata dan bukan daripada Syiah. Oleh itu Syiah tidak menuduhnya berzina sehingga mereka membersihkan diri mereka. Kajilah buku-buku Syiah dan di dalam buku Syiah manakah anda telah dapati tuduhan itu wahai profesor, dan dari ulama manakah anda mendengarnya? Allahumma! Ini dan lain-lainnya adalah suatu pembohongan yang besar terhadap Syiah yang abrar.

Adapun kata-kata anda bahawa Syiah mempertikaikan sahabat kerana itu mereka berani terhadap Allah dan Rasul-Nya. Maka ini adalah kata-kata yang bohong. Kerana Syiah telah memberikan setiap sahabat haknya dan mereka ada yang alim, jahil, adil dan zalim malah ada yang munafik.

Kemudian wahai profesor, sekiranya anda seorang yang alim tentang sejarah Syiah dan tasyasyu', maka apakah pembohongan-pembohongan ini keluar daripada anda dan orang seumpama anda yang mempunyai maruah dan keinsafan. Dan sekiranya anda jahil di dalam masalah ini, bagaimana anda menentang golongan mukminin yang berpegang kepada mazhab Ahlul Bayt Rasulullah SAWAW. Kerana di kalangan mereka terdapat ulama-ulama, fuqaha' yang besar, failasuf dan lain-lain. Mereka telah memenuhi bumi Allah dengan keilmuan dan amalan. Tetapi kami berkata: Pembohong tidak akan menyedarinya.

Akhirnya aku mengemukakan kepada anda nasihat yang ikhlas wahai profesor, Samahakallah, bertakwalah kepada Allah tentang diri anda dan berhentilah daripada melampaui kehormatan Muslimin. Dan tinggallah mereka beramal dengan mazhab mereka kerana hisab mereka di atas Allah SWT. Kami pada masa ini amat memerlukan kepada perpaduan lantaran kami berdiam diri di hadapan kebanyakan orang yang tidak mempunyai ilmu dan sejarah, malah mereka tidak berguna. Tidak ada pada mereka damir yang bebas, maruah dan keinsafan. Mereka itulah yang menghalakan kepada kami cacian-cacian, pembohongan-pembohongan, dan tohmahan-tohmahan....Diamnya kami adalah kerana ingin menjaga perpaduan Islam. Dan salam ke atas mereka yang mengikuti petunjuk.

Sekian,
Muhammad Mar'i al-Amin al-Antaki.
 
Pencinta mazhab Ahlul Bayt As.
Halab - Syria.
25hb. Rabi'ul al-Thani, 1379H (1969M).

Aku telah memberi suratku ini kepada dua lelaki tersebut dan berkata: Sampaikan surat ini kepada profesor itu. Maka mereka berduapun menyampaikannya.

Dan pada 27hb. Rabi'ul al-Thani 1379 Hijrah, profesor tersebut datang untuk menziarahiku dengan malu-malu di atas apa yang telah berlaku dan meminta maaf kerana tidak mengkaji mazhab Ahlul Bayt AS. Dia meminta daripadaku beberapa buku karangan Syiah. Ini adalah selepas berlakunya dialog di antara kami. Maka akupun memberikan kepadanya buku-buku karangan Sayyid Syarafuddin al-Musawi RH. Dia meminta maaf, dan mengucap selamat tinggal kepadaku dan pulang ke tempatnya. Selepas satu minggu dia datang kembali kepadaku. Kali kedua memujiku dan berterima kasih kepadaku dan memberitahukan kepadaku bahawa dia kini berpegang kepada mazhab Ahlul Bayt AS. Dia berkata: Aku menyembunyikan perkara ini dan tidak mengisytiharkan tasyayyu' disebabkan perkara tertentu tetapi aku akan berdakwah dan mengajar mengikut apa yang diredai Allah, Rasul-Nya dan 'itrahnya yang suci. Lalu aku menghadiahkan kepadanya sebuah al-Quran, tulisan tangan yang berharga.





PERINGATAN
Aku tidak menulis nama-nama orang yang berdialog denganku kerana sebab-sebab tertentu sebagaimana dimaklumi oleh dhawi al-Albab. Allah SWT mengetahui keadaannya yang sebenar.

PENUTUP
Apa yang aku kemukakan kepada pembaca-pembaca bukuku ini sama ada ayat-ayat al-Quran, Hadis-Hadis Nabi SAWAW adalah diriwayatkan di dalam buku-buku Ahlu Sunnah. Buku-buku merekalah yang mensabitkan hak 'Ali Amirul Mukminin AS sebagai khalifah secara langsung selepas Rasulullah SAWAW.

Kajilah dengan halus dan hujah-hujah yang aku kemukakan kepada anda di dalam buku ini. Bagaimana kebenaran itu terserlah, jalan menjadi terang bagi orang yang ikhlas, bersih diri mereka daripada 'asabiyah mazhab untuk melaluinya.
Adapun orang yang masih berdegil dengan kedegilannya, maka riwayat-riwayat dan dalil-dalil yang banyak tidak akan memberi faedah kepada mereka sekalipun aku mengemukakan kepada mereka seribu dalil. Adapun orang yang mempunyai fikiran yang rasional, bukuku ini sudah cukup baginya untuk menilainya kerana ia dikutip daripada sumber-sumber yang diakui oleh Sunnah dan Syiah.

Apa lagi yang akan diperkatakan oleh penentang-penentang selepas ini? Kemudian aku ingin berkata kepada mereka sekiranya Nabi SAWAW datang sendiri memberitahu mereka mengenainya, nescaya mereka akan meneruskan penentangan tersebut. Sebagaimana seorang penentang berkata kepada saudaraku: Sekiranya Jibra'il datang bersama Muhammad dan 'Ali, aku tidak akan mempercayai kata-kata anda. Ini berlaku manakala dia memintaku berdialog dengannya dan memberikan kepadanya buku al-Muraja'at (Dialog Sunnah-Syiah) supaya dia mengkajinya. Buku itu berada di sisinya selama lebih daripada satu bulan kemudian dia memulangkannya dan berkata: Aku tidak suka membaca buku-buku Syiah kerana itu aku tidak akan membacanya selama-lamanya.

Akupun memohon perlindungan dengan Allah dari apa yang diucapkan oleh lelaki ini13 yang masih meneruskan kedegilanya. Lalu aku meninggalkannya dengan keadaannya kerana penentangannya adalah disebabkan kejahilannya.

Kemudian aku berkata; Bukuku ini akan tersebar di seluruh dunia yang penuh dengan penduduknya dan ia akan dibaca oleh Arab dan bukan Arab, Muslim dan bukan Muslim yang berlainan fahaman, pendapat dan citarasa kerana manusia seumpama galian-galian; ada yang berharga, ada yang pertengahan, dan ada yang buruk. Oleh itu adalah menjadi sukar untuk mendapatkan keredaan daripada semua manusia, malah ia sukar dan hampir-hampir mustahil. Sebagaimana berkata seorang penyair Palestin 'Ali al-Kailani:

“Apabila Tuhan makhluk tidak meredai makhluknyanMaka bagaimana dengan makhluk, reda mereka diharapkan”.

Ringkasnya bukuku ini akan berada di sisi pembaca-pembaca yang mulia. Tentu sekali ada yang memujinya dan ada yang mengkritiknya. Aku berharap kepada pembaca yang budiman supaya tidak jemu dan bacalah sehingga selesai. Kemudian menilainya selepas itu dengan penuh keinsafan sama ada menyokong kami atau menentang kami.

Aku tidak menjangka sekiranya dia seorang yang cerdik dan mengambil berat terhadap agamanya, akan menentangku. Kerana apa yang telahku kemukakannya di dalam buku ini adalah diambil daripada buku-buku Ahlu Sunnah secara khusus. Jika dia tidak berpuas hati dengan apa yang ada di dalamnya, maka dia harus memarahi kaumnya; Ahlu Sunnah kerana aku hanya memindahkan kata-kata mereka sahaja. Dan jikalau dia seorang yang mempercayai keadilan para imam dan para ulama Ahlu Sunnah, maka dia harus menerima hakikatnya kerana aku telah mengambil rujukan tersebut daripada buku-buku mereka.

Lantaran itu wajiblah baginya berpegang kepada pendapat-pendapat mereka. Oleh itu dia tidak akan menentangku lagi; jikalau tidak, tinggalkan dia dengan keadaannya.
Akhirnya aku mengemukakan ucapan terima kasihku kepada orang yang menyebabkan perubahan pemikiranku terutamanya Ayatullah al-'Uzma Sayyid Akha Husain al-Tabataba'i, al-Burujurdi dan Ayatullah al-'Uzma Sayyid Abdul-Husain Syarafuddin. Semoga Allah mengurniakan ganjaran kepada mereka berdua kerana Islam dan Muslimin dan kepada hamba ini sebaik-baiknya ganjaran orang-orang yang baik. Maka aku mengakhiri buku ini dengan beberapa bait syair berikut:

Kenapa aku memilih mazhab Ali Taha
aku memerangi kerabatku untuk menegakkannya.
Aku telah meninggalkan rumah-rumah moyangku dan keluargaku dan kehidupan yang penuh kemewahan.
Kerana aku telah melihat kebenaran suatu kenyataan tuan rumah tidak meliputi selain daripadanya
Berpegang kepada Thaqalaini menjamin awalnya dan akhirnya kejayaan
Ia menjadi makhluk yang paling mulia mewarisi kemuliaan dan pangkat ketinggian
Aku tidak peduli kehinaan selepas aku mengetahui sesungguhnya Allah kerana kebenaran memilihnya
Aku tidak pentingkan dunia ini sesuatupun apabila jiwa melaksanakan petunjuknya
Mazhabku tasyayyu' adalah satu kemegahan bagi orang yang mencari kebenaran dan menyebarkannya
Cabangku daripada 'Ali, dia adalah permata kemurnian dan masa padanya telah melindunginya
Tidak selamat di padang mahsyar seorangpun yang berjalan pada selain mazhab 'Ali Taha
Aku selesai menulis buku ini pada 29hb. Dhulhijjah 1380 Hijrah (1970M) di perpustakaanku di Bandar Halab, Syria.

Nota Kaki:

1. Dia berpegang kepada mazhab al-Haq iaitu mazhab Jaafari. Kami tidak menyebutkan namanya kerana sebab-sebab tertentu.
2. Beliau tidak menyalahi walaupun satu hukum daripada hukum-hukum Allah SWT.
3. Ibn Kathir, Mukhtasar Tafsir, III, hlm. 554
4. Al-Tabari, Tarikh, III, 198 dan Abu al-Fida', Tarikh, hlm. 156.
5. Ibn Qutaibah, al-Imamah wa al-Siyasah, I, hlm. 14 dan al-Bukhari, Sahih VI, hlm. 196.
6. Umar bin Sa'ad adalah pembunuh Imam Husain AS di Karbala'
7. Al-'Allamah al-Kasyani menyebutnya di dalam Masabih al-Jinan yang diambil daripada al-Kamil karangan Ibn Quliyah seorang ulama masyhur di abad ketiga Hijrah.
8. Ali al-Muttaqi al-Hindi, Kanz al-Ummal, V, hlm. 320.
9. Kanz al-Ummal, V, hlm. 320.
10. Ibid, hlm. 103.
11. Ibid.
12. Muhammad Jamaluddin, Kitab al-Mash 'ala Jaurabain, hlm. 19.
13. Lelaki yang mendakwa berilmu ialah seorang profesor di Universiti al-Amawi di Halab.



Wa l-Hamdulillah awwalan wa akhiran zahiran wa batinan.

No comments:

Post a Comment